Groningen verliest opnieuw een coffeeshop

Rob Tuinstra
22 Jun 2026

Ze willen er tien, eerder dit jaar waren er nog negen en nu zijn er nog maar zes coffeeshops in Groningen open. Dat is voor een stad van ruim 200.000 inwoners natuurlijk erg karig. Ter vergelijking; Leeuwarden is de helft kleiner en telt twaalf coffeeshops.


Gelukkig is het verlies van alweer een coffeeshop tijdelijk. De gemeente Groningen heeft namelijk besloten om coffeeshop Retro voor twee maanden te sluiten. Tijdens controles met een undercover minderjarige klant ging Retro tweemaal de fout in. 

Coffeeshop verkocht tweemaal aan undercover minderjarige klant

Bij de lokale Groninger website Sikkom meldt Retro dat net tijdens die beide controles nieuw personeel aan het werk was. De eigenaar zegt verder: ‘Ik run de coffeeshop sinds 2014. In al die jaren die we zonder het wietexperiment werkten, ben ik nooit gecontroleerd met mystery shoppers. En nu is het ineens een groot probleem? Nogmaals, dat we wiet hebben verkocht aan een minderjarige is natuurlijk niet oké. Maar dit lijkt op willekeur.’ Op 14 augustus mag Retro weer open. Pas acht weken geleden sloten twee andere Groninger coffeeshops wel definitief de deuren. Dees en De Driemaster werden op last van de gemeente gesloten na een BIBOB-onderzoek. 

Gemeente: ‘Laag aantal coffeeshops werkt overlast in de hand’

Onderzoeksbureau Breuer Intraval heeft recent in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan naar de hoeveelheid gewenste coffeeshops. Zij raden een aantal van 7 tot 14 coffeeshops aan. De gemeente kiest voor tien. Burgemeester Roelien Kamminga: ‘We willen niet op het minimale aantal mikken. Als er dan één wegvalt, kan dat problematisch worden omdat het bij de overgebleven shops te druk wordt. Daarnaast werkt een laag aantal shops straathandel in de hand. Veertien vinden we weer aan de hoge kant. Daarom streven we naar tien shops.’ In de toekomst geldt een coffeeshopvergunning niet meer voor onbepaalde tijd, maar voor een termijn van 15 jaar.  

 

 

 

R
Rob Tuinstra