Na jaren discussie toch geen coffeeshop in Emmeloord

Rob Tuinstra
27 Jun 2026

Na vele jaren discussie komt er uiteindelijk toch geen coffeeshop in Emmeloord. In het programakkoord van de nieuwe coalitie die het de komende vier jaar voor het zeggen heeft is dat uitdrukkelijk gemeld. Het vorige college van B en W had de deur opengezet voor een eerste coffeeshop in de Noordoostpolder, maar die coalitie spatte uiteen toen een van de lokale partijen plotseling tegen de plannen stemde.


Waar in het vorige college nog de PvdA aanwezig was, is die nu ingeruild voor het CDA. Maar de belangrijkste oorzaak voor de ommezwaai is het standpunt van de lokale partij ONS, ook verantwoordelijk voor de breuk in de vorige coalitie. Een andere lokale partij, Politieke Unie, had de komst van een eerste coffeeshop in de gemeente nog wel in haar verkiezingsprogramma staan, maar heeft die ambitie klaarblijkelijk in moeten slikken bij de coalitie-onderhandelingen. Eerder had de partij ook al gezegd dat de komst van een coffeeshop geen breekpunt meer was. 

Blowers Noordoostpolder blijven aangewezen op illegaal aanbod

In plaats van een coffeeshop kiest men nu voor een ‘brede preventieve aanpak middelengebruik’. Een citaat uit het coalitieakkoord: ‘Drugs- en alcoholgebruik raakt de samenleving. Middelengebruik kan leiden tot criminaliteit, verslavingsproblematiek en gezondheidsrisico’s. We zetten sterk in op een brede preventieve aanpak van middelengebruik en waar nodig investeren we extra. Jongeren zijn hierbij een specifieke aandachtsgroep. Het is belangrijk dat jongeren opgroeien in een gezonde en veilige omgeving.’ Dat klinkt allemaal nogal vaag, maar waar het op neer komt is dat blowers in de Noordoospolder ook in de toekomst naar steden als Kampen, Zwolle en Lelystad moeten reizen. Én er is natuurlijk het lokale illegale circuit, dat zich in de handen zal wrijven over dit politieke besluit. Al met al een nogal triest einde van een discussie die al in 2019 werd ingezet. 

R
Rob Tuinstra