Konopný manifest od Steve DeAngelo – recenze knihy

MichalS
06 May 2022

Slyšeli jste už o průlomové knize „The Cannabis Manifesto: A New Paradigm For Wellness?“ Kniha vyšla v roce 2015 z pera aktivisty a podnikatele v konopném průmyslu Steva DeAngela. V tomto článku se dočtete, jak přelomovou a hlavně zevrubnou knihu recenzuje autor známého blogu o marihuaně Johnny Green. Jedná se o redakčně krácený překlad recenze, kterou Green uveřejnil na svém blogu.

Kniha zatím nevyšla v češtině, ale její název v překladu znamená Konopný manifest: nové paradigma blahobytu. Prosím nespleťte si ji s dílem Rowana Robinsona, která v Česku vyšla v roce 1998 pod názvem Konopný manifest. Dříve vydaná Robinsonova kniha pojednává především o odrůdách marihuany. Avšak stejně jako recenzovaná kniha argumentuje pro  legalizaci marihuany. Českému čtenáři politické pozadí prohibice vysvětlí třeba kniha Velká kniha o konopí. Pokud čtete v angličtině, zakoupíte The Cannabis Manifesto: A New Paradigm For Wellness třeba na Google Play. Část knihy najdete k nahlédnutí zdarma na Google Books. Teď už se ale pojďme podívat na samotnou recenzi.

Měňte pohled na konopí

O konopí jsem přečetl víc knížek než většina lidí. Částečně proto, že vedu The Weed Blog a přispívám na něj denně od ledna 2010, ale rozsáhlou knihovnu jsem vlastnil už před jeho založením. Většina titulů se týká pěstování, ale najdete tam i odbornou literaturu, kuchařky, atlasy a další knihy týkající se konopí.

Přesto jsem nikdy neviděl takovou knihu jako ta DeAngelova. Protože ještě nikdy žádná kniha neměla takový potenciál zasáhnout masy a změnit jejich pohled na konopí. Nebo alespoň ne od doby, kdy vyšel Hererův titul Spiknutí proti konopí aneb Císař nemá šaty.

Steve DeAngelo je uznávaným magnátem legálního konopného průmyslu a jeho kniha je

• z části autobiografická
  • částečně vyzývá do akce
  • trochu nastiňuje budoucnost konopného průmyslu, jeho reformy a využití pro zdraví a celkovou prosperitu.

Kniha má 175 stran a čte se velmi lehce. Líbí se mi, že je protkaná aktivismem a historkami reformátorů z přední linie. Všimnete si toho už v předmluvě. Dostane se vám totiž do ruky encyklopedie „Kdo je kdo“ mezi aktivisty posledních 40 let.

Ethan Nadelmann o knize řekl: „Steve DeAngelo ve svém odvážném a promyšleném manifestu sděluje, co je potřeba sdělit. Je vzorem pro podnikatele v rozpuku, kteří chápou jedinečný vztah rodícího se odvětví a širšího kontextu amerického boje za svobodu a spravedlnost.

Jedna z 8 kapitol pojednává o tom, co už sami tušíte. Že konopí není škodlivé, ale prohibice ano.  Odpůrci konopí o tom nechtějí slyšet, proto šíří propagandu plnou lží a polopravd, aby udrželi status quo. Přitom zlehčují, nebo úplně popírají negativní dopady prohibice.

Konec prohibice v USA

Lidem, kteří si nejsou jistí svým postojem ke konopí, vždy říkám, že pokud je něco 114× méně nebezpečné než alkohol, který je legální, nemělo by to nikomu ublížit. Obyčejně souhlasí. Pak říkám, že konopí by tedy nemělo být zakázáno. Oni se poškrábou na hlavě a tázavě se na mě zahledí. Vysvětlím jim, že v USA můžete být zatčeni, zbaveni finanční podpory, vyhození z nájmu i z práce jen proto, že se u vás najde marihuana. Většinou to pochopí.

Teď navíc ještě budu přidávat příběhy o tom, jak policie plánovala zcela zbytečné zátahy na Oaksterdamskou univerzitu, zatímco u potyčky na druhé straně města, ve které bylo zastřeleno sedm studentů, záchranné složky chyběly. Nebo jak žena volala na tísňovou linku, že se k ní domů dobývá násilník. Dispečer ji informoval, že nemá koho poslat. Policisté totiž zrovna připravovali zátah na neškodnou výdejnu konopí pro léčebné použití. Žena byla brutálně napadena a znásilněna. Takže jestli si pořád myslíte, že prohibice poškozuje pouze uživatele marihuany, zamyslete se znovu.

Vždy mě překvapí, kolik lidí neví, proč je vlastně marihuana ilegální. Konopný manifest tomu věnuje celou kapitolu. Sám už jsem tolik lidí přesvědčil jen tím, že jsem jim popsal, jak se konopí užívalo za vlády Maurů, jak Isabela Kastilská a Ferdinand Aragonský zahájili rekonkvistu a spolu s Maury vyhnali ze Španělska i konopí. Jak si semínka přivezl Kolumbus do Nového světa, aby z konopí vyráběl lana, avšak vliv španělských katolíků se brzy dostal i za oceán. A tak dále napříč dekádami i stoletími. Pokud víte, o někom, kdo váhá, zda by měla být marihuana legální, dejte mu tuhle kapitolu přečíst.

Kniha je navíc plná faktů o konopí pro léčebné použití. Když politici tvrdí, že je potřeba rozsáhlý výzkum, než proběhne reforma, pouze používají zdržovací taktiku.

Jsem nadšený, jak kniha pracuje s konceptem sociálního podnikání. Sociální podnikání by podle autora mělo vést k nutné reformě právního řádu. Oponenti legalizace zobrazují konopné podniky jako strašáky, kteří společnosti škodí. Proto se dobře fungující konopné businessy musí ukázat v opačném světle. Když lidé uvidí, jak se zástupci konopného businessu angažují v lokální komunitě, jak jsou aktivní, řeknou o tom ostatním a postupně se vnímání konopného businessu změní k lepšímu.

Poslední část knihy DeAngelo věnuje motivačnímu proslovu ke čtenáři. Apeluje na něj, aby se aktivně podílel na boji za legalizaci marihuany. Kdyby každý, komu z konopí plynou výhody, vrátil něco zpátky komunitě, prohibice konopí by směřovala ke svému konci mnohem rychleji než nyní.

DeAngelův Konopný manifest je skutečně dobře napsaná, informacemi nabitá kniha k zamyšlení. Zakončuje Johny Green svou recenzi.

O autorovi

Steve DeAngelo je osobnost konopného hnutí a jeden z nejvýznamnějších světových aktivistů. Pracuje jako výkonný ředitel Harborside Health Center, což je největší výdejna konopí pro léčebné použití na světě. Investičně se podílí na vzniku laboratoří Steep Hill a dalších konopných institucí. Již 40 let bojuje proti celosvětové prohibici konopí, pořádá demonstrace, festivaly a píše pro přední americké deníky. Přečtěte si rozhovor, který s ním vedli pořadatelé pražského veletrhu Cannafest.

M
MichalS